Dick

Technisch Applicatiebeheerder

"Het is een leuk team en een leuke afdeling. Collega’s zijn zeer bereid om elkaar te helpen. Je ziet goed dat iedereen zich inzet voor de patiënt, zowel direct of indirect."

“Ik heb zelf de studie Voeding & Gezondheid bij de Universiteit in Wageningen gevolgd. Toen ik mijn master had behaald, vroeg ik me af of deze richting het wel helemaal was voor mij. Via Calco (IT Detachering) ben ik de weg van ICT ingeslagen en ben ik als trainee voor twee jaar bij het Maasstad Ziekenhuis beland. Dat beviel zo goed, dat ik na die twee jaar ben overgestapt omdat ik het hier zo leuk en dynamisch vind! Hiernaast is het een groot pluspunt van het Maasstad Ziekenhuis dat je heel veel mogelijkheden krijgt om je verder te ontwikkelen. Daar is ook een opleidingsbudget voor en je krijgt de vrijheid en tijd om jezelf op verschillende manieren te ontplooien.

Ik houd mij in mijn dagelijks werk voornamelijk bezig met het voorkomen en oplossen van incidenten en problemen die gebruikers van computers melden.
Voorbeelden van incidenten zijn dat een bepaalde CTG-scanner geen meting meer doorgeeft of een MRI-scanner geen beelden meer weergeeft. Als beelden worden opgevraagd, moeten ze natuurlijk ook goed kunnen worden vertoond. Deze worden dan uit ons radiologische beeldensysteem gehaald, het PACS (Picture Archive Communication System).
Ons team van tien medewerkers houdt zich ook bezig met implementeren van wijzigingen. Stel er komt een nieuwe medisch apparaat, bijvoorbeeld een nieuwe scanner, dan komt daar vaak aparte software bij. Wij begeleiden dan de technische implementatie zodat er connectie kan worden gemaakt met de huidige systemen en alle data en beelden vloeiend worden opgeslagen.

Eén regionaal patiëntendossier in vier ziekenhuizen
Het ZiZo project – de invoering van één regionaal elektronisch patiëntendossier bij vier ziekenhuizen – is een prachtig voorbeeld van een project waarbij ik een prominente rol heb gespeeld. Ik was er vrijwel vanaf het begin bij betrokken en mocht me met veel technische zaken bezighouden. Hierbij kun je denken aan het opzetten van de databases en connecties, maar ook de communicatie en de afstemming tussen de verschillende ziekenhuizen. Het was continu schakelen tussen mensen. Dat was ontzettend interessant.
Datawarehouse speelde daarbij een belangrijke rol, omdat rapportages en overzichten via dit systeem lopen. Dat kan gaan om de beddenbezetting, het aantal patiënten dat poliklinieken bezoekt of bijvoorbeeld over facturatiegegevens.

Iedereen werkt voor de patiënt

Of het een uitdagende baan is? Zeker! Het Maasstad Ziekenhuis kent een complexe ICT-omgeving, we beheren ongeveer 250 applicaties, waarvan er 80 bedrijfskritisch zijn. Dit betekent dat als de applicatie niet goed werkt, de arts bijvoorbeeld geen goede diagnose kan stellen of er geen goede medische zorg verleend kan worden.
Het geeft veel energie om hier een positieve bijdrage aan te kunnen leveren!”

Meer verhalen over ICT & techniek

Pim

Adviseur Elektrotechnische Systemen

"Het ziekenhuis heeft een groot aanbod van elektrische en technische installaties waar je als techneut je hart aan kunt ophalen."

Linda

Procesmanager IMTS

"Kies je voor werken in het Maasstad Ziekenhuis? Dan sta je zo dicht bij de zorg, dat je echt het verschil in de zorg kunt maken."

Meer ICT & techniek