Linda

Procesmanager IMTS

"Kies je voor werken in het Maasstad Ziekenhuis? Dan sta je zo dicht bij de zorg, dat je echt het verschil in de zorg kunt maken."

“In april 2018 werk ik negen jaar bij het Maasstad Ziekenhuis. Een bewuste keuze want in een ziekenhuis draag ik bij aan de zorgprocessen. Bij mijn vorige werkgever – Logica CMG – was ik business consultant. Mijn achtergrond is beleid en management gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit.

Als procesmanager changemanagement werk ik aan het gecontroleerd doorvoeren van wijzigingen. Onze afdeling is heel breed, dus onze werkzaamheden variëren van het bijplaatsen van een server, een upgrade van een applicatie, verbeteringen aan het gebouw, een HIX-implementatie tot aan het installeren van hardware, bijplaatsen van een UPS, uitvoeren van een noodstroomtest en uitrollen of verhuizen van (nieuwe) werkplekken, zoals pc’s. Dat moet gebeuren met een minimale impact op de zorgverlening en met maximale veiligheid voor de patiënt. We herstarten niet midden op de dag een server, dat doen we bijvoorbeeld in ons regulier onderhoudsvenster op een woensdagavond. Ik let daarbij op de effectieve inzet van medewerkers door ze te begeleiden en te coachen, zodat ze gestructureerd hun werkzaamheden kunnen doen. Zo ondersteun ik ze bij het uitvoeren van een goede risico- en impactanalyse, het opzetten van een registratiesysteem en het organiseren van mitigerende maatregelen. Daarbij leg ik verbinding met zorgafdelingen, onze crisisorganisatie en de afdeling Communicatie. Daarnaast adviseer en rapporteer ik aan het management van onze afdeling over onze processen.

Noodscenario
Een praktijkvoorbeeld. De Technische Dienst gaat elektrawerkzaamheden uitvoeren. Een mitigerende maatregel is dat er geen stroomonderbreking ontstaat. Mocht door onverhoopte omstandigheden de stroom eruit klappen, dan moet er een noodscenario zijn. Ik breng daarom crisismanagement, zorgmanagement en de technische dienst in een vooroverleg samen. We bespreken wat er gaat gebeuren, hoe we als TD ons best doen de impact zo klein mogelijk laten zijn. Maar stel dat het misgaat, dan kunnen ze op tijd met een noodscenario maatregelen nemen om de zorg door te laten gaan.

Heel trots ben ik op een situatie in de zomer van 2017. Op een zaterdag werden werkzaamheden aan de storagelaag uitgevoerd met als gevolg dat de digitale werkplekken enkele uren niet beschikbaar waren. Artsen konden bijvoorbeeld niet in hun patiëntendossiers en werkten tijdelijk met papieren lijsten. Het ziekenhuis lag als het ware gepland digitaal plat. Uitdaging was goed de noodprocedures te laten draaien. Ik heb kunnen bijdragen aan de samenwerking tussen de diverse afdelingen én het feit dat we de werkzaamheden rustig, georganiseerd en met een minimale impact op de zorgverlening konden uitvoeren.

Kies je voor werken in het Maasstad Ziekenhuis? Dan sta je zo dicht bij de zorg, dat je echt het verschil in de zorg kunt maken. Verder kies je voor dynamiek en een energiek team met leuke collega’s. Je krijgt alle kansen jezelf te ontwikkelen en zelfs een andere richting op te gaan qua baan.”

Meer verhalen over ICT & techniek

Dick

Technisch Applicatiebeheerder

"Het is een leuk team en een leuke afdeling. Collega’s zijn zeer bereid om elkaar te helpen. Je ziet goed dat iedereen zich inzet voor de patiënt, zowel direct of indirect."

Pim

Adviseur Elektrotechnische Systemen

"Het ziekenhuis heeft een groot aanbod van elektrische en technische installaties waar je als techneut je hart aan kunt ophalen."

Meer ICT & techniek