Nico

Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen

"Je werkt hier altijd met geavanceerd instrumentarium, waaronder de da Vinci robot."

“Hoe ik in dit vak terecht ben gekomen? Mijn zus is operatieassistente en wees mij 17 jaar geleden op de functie van medewerker steriele medische hulpmiddelen (MSMH). Ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik een dag mocht meelopen bij het voormalig Schieland Ziekenhuis. Na die meeloopdag was ik om. Dit beroep past echt bij mij. Na enige tijd in het vak gewerkt te hebben, zag ik de vacature bij het Maasstad Ziekenhuis voorbij komen. Ik heb toen direct gebeld naar de teamleider van de Centrale Sterilisatie Afdeling (CSA). Ik mocht langskomen en na het gesprek was ik aangenomen. Durven doen en gewoon proberen; die Rotterdamse mentaliteit past goed bij het Maasstad Ziekenhuis!

Elke dag anders

Elke dag is hier anders. De ene dag heb je spoeldienst en draag je zorg voor de eerste desinfectie van instrumentarium en de andere dag sta je op de ‘cleanroom’ waar je netten opdekt. Naast de afwisseling in werkzaamheden, zie je hier zeer verschillende instrumenten. Ook zie je vaak als één van de eerste nieuw instrumentarium. Door je kennis up-to-date te houden leer je hier telkens nieuwe dingen bij. Wat ik gaaf vind is dat we bij het Maasstad Ziekenhuis werken met geavanceerd instrumentarium, bijvoorbeeld de da Vinci robot.

Een warm bad

Mijn eerste dag bij de CSA kan ik mij nog goed herinneren. Ik werd heel warm ontvangen, de collega’s waren zeer behulpzaam en wilden mij alles leren wat ik nog niet wist. Je hebt natuurlijk de basisrichtlijnen die je moet weten als MSMH, maar bepaalde werkzaamheden worden per ziekenhuis anders uitgevoerd. Het fijne aan dit team is, is dat alles bespreekbaar en mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld ook makkelijk diensten onderling ruilen.

Met beide voeten op de grond

Onze afdeling bevindt zich op een aparte locatie van het ziekenhuis, maar ik kom nog regelmatig in het ziekenhuis voor de reiniging en desinfectie van de scopen op de MDL-afdeling. Ook heb ik een dag stage gelopen op de OK. Je wordt dan echt met beide voeten op de grond gezet als je ziet waar het instrumentarium voor gebruikt wordt en waarom ons werk zo belangrijk is”.

Meer verhalen over Paramedisch

Sharita

Apothekersassistent

"Wat mij aanspreekt is de diversiteit van de verschillende taken die wij uitvoeren."

Aafke

Ervaringsverhaal Wereld Ergotherapie Dag

"Ik weet nog goed hoe ze van oor tot oor lachte en straalde."

Mariska

Apothekersassistent

"In het Maasstad Ziekenhuis heb je contact met veel verschillende patiënten. Van jong tot oud, allerlei culturen en ze zijn afkomstig uit verschillende plaatsen."

Jaqueline

Apothekersassistente en pharmacypractitioner

"We maken het werk van een arts gemakkelijker door het medicijngebruik van de patiënt ter plekke inzichtelijk te maken."

Deborah

Apothekersassistent

"Wat ik fijn vind aan ons team, is dat wij elkaar onderling steunen en helpen. Dit gebeurt zowel qua werkzaamheden als privé. Je kunt bij je collega’s terecht met al je vragen."

Nikki

Diëtist

"Naast dat we erg punctueel zijn, hebben we allemaal een liefde voor voeding"

Aafke en Iris

Interview Wereld Ergotherapie Dag

"“Patiënten komen hier op hun meest kwetsbare binnen. We zien ze vrij intensief, ongeveer 2 à 3 keer per week en dan vaak 3 tot 4 maanden lang. Je leert een patiënt dan echt goed kennen."

Meer Paramedisch