Een bakje koffie met Lenie

Lid van de patiëntenraad

"Er werden kritische vragen gesteld, maar ik voelde mij wel direct welkom. De klik was er."

“Vanwege de meerwaarde die je kunt hebben voor goede patiëntenzorg, ben ik lid geworden van de patiëntenraad.”

Lenie Heijboer is 68 jaar, en sinds mei 2019 lid van de patiëntenraad in het Maasstad Ziekenhuis. Een groot gedeelte van haar carrière heeft Lenie gewerkt bij de Nationale Politie – ruim 35 jaar. Ze moest tijdens het interview zachtjes lachen toen zij zichzelf betrapte op het gebruiken van vakjargon. Wanneer zij het heeft over haar ’tijd’ in de Penitentiaire Inrichting Amsterdam Over-Amstel (PIA-OA), noemt zij die de ‘Bijlmerbajes’. Omdat Lenie al ruim 35 jaar geen sollicitatiegesprek had gehad,  was het voor haar even schrikken dat zij bij haar kennismakingsgesprek voor de patiëntenraad werd onthaald door al haar zeven collega’s. “Er werden kritische vragen gesteld, maar ik voelde mij wel direct welkom. De klik was er”, vertelt Lenie.

Het Maasstad Ziekenhuis is voor Lenie geen onbekende omgeving, aangezien zij al ruim vijf jaar vrijwilligster is bij ons. De afdelingen waar zij aan de slag is geweest als vrijwilligster variëren van de IC tot de dagbehandeling, en recent is zij nog gastvrouw geweest op de kinderafdeling. Als lid van de patiëntenraad ligt de focus voor haar op het meedenken over verbeteringen van de patiëntenzorg. Om hier een goede mening over te vormen, heeft zij onder andere een dienst meegelopen op de longafdeling; een rondleiding gekregen op de SEH; en een vergadering bijgewoond van het reumapatiënten-panel.

Meer verhalen over Staf & Management

Jenneke

Teammanager

"Ik sta niet boven het team, maar ik doe het mét het team."

Arco en Lisa

Duointerview over de impact van de nieuwe CIO

"Op zoek naar een CIO die de digitale horizon van het Maasstad Ziekenhuis vorm zal geven."

Remona

Teammanager

"Mijn deur staat altijd open. Naar binnen lopen kan bij mij altijd! Dit vind ik belangrijk."

Meer Staf & Management