Medicijngebruik ter plekke inzichtelijk

Jaqueline van de Peerle vindt patiëntencontact leuk en zij is daarom apothekersassistente en pharmacypractitioner bij de Maasstad Apotheek in de centrale hal van het ziekenhuis. Ze werkt net als haar andere collega’s één dag in de twee weken op de Spoedeisende Hulp (SEH). Daarnaast bezoekt zij dagelijks met een medicijnkar en een laptop  patiënten op de Eerste Hart Hulp en de CCU.  Jacqueline: “ Doel van onze inzet op de afdelingen is tweeledig. Enerzijds borgen we hiermee de medicatieveiligheid. Als ziekenhuis zijn we namelijk verplicht om zowel  bij opname als bij ontslag binnen 24 uur een duidelijk overzicht te krijgen van de medicatie die een patiënt gebruikt. Anderzijds bevorderen we met onze inzet de doorstroom op de SEH. We maken het werk van een arts gemakkelijker door het medicijngebruik van de patiënt ter plekke inzichtelijk te maken. Hierdoor kan de arts zich volledig richten op onderzoek en behandeling.”

Elke patiënt SEH wordt gevraagd naar medicijngebruik

Elke patiënt die op de SEH binnenkomt, wordt gevraagd naar zijn of haar medicijngeschiedenis en huidig medicijngebruik. Dat kan belangrijk zijn voor een eventuele behandeling. Jaqueline: “ Met een zogeheten uzipas kijken we in het landelijk schakelpunt wat er aan medicatie is afgeleverd bij een openbare apotheek of dienstapotheek. Dan gaan we in gesprek met de patiënt om te verifiëren of onze gegevens kloppen. De informatie kan namelijk al een paar maanden oud zijn en in de tussentijd kan een huisarts medicatie gewijzigd of gestopt hebben. Als we alle benodigde informatie verzameld hebben, voeren we de gegevens in het ziekenhuisinformatiesysteem in onder de noemer ‘thuismedicatie’. Vervolgens is het aan de behandelend arts om de informatie door te zetten naar ‘opnamemedicatie’ op het moment dat de patiënt opgenomen wordt of naar het Observatorium gaat.”

Welkome afwisseling

Voor Jaqueline en haar collega’s zijn de werkzaamheden op de SEH een welkome afwisseling. “ Ik vind het patiëntencontact erg leuk. Het is fysiek anders dan in de apotheek omdat je de hele dag achter een COW (Computer on Wheels) loopt. Maar zo nu en dan kunnen we voorbereidend werk verrichten in een kamer van de huisartsenpost en pauzeren in de koffiekamer van de SEH. Op de SEH werken we in twee ploegen tussen 8.00 – 23.00 uur. Je komt hier andere, soms heftigere situaties tegen dan in de apotheek. Daaraan moet je gewend raken. Als we iets meemaken of zien wat ons aangrijpt, kunnen we altijd bij elkaar als collega’s terecht. Als we dat willen, kunnen we ook gebruikmaken van het TOMM-team.” TOMM staat voor Team Ondersteuning Medewerkers Maasstad Ziekenhuis.

Meer verhalen over Paramedisch

...

Deborah
Apothekersassistent

Wat ik fijn vind aan ons team, is dat wij elkaar onderling steunen en helpen. Dit gebeurt zowel qua werkzaamheden als privé. Je kunt bij je collega’s terecht met al je vragen.

Lees het verhaal
...

Mariska
Apothekersassistent

In het Maasstad Ziekenhuis heb je contact met veel verschillende patiënten. Van jong tot oud, allerlei culturen en ze zijn afkomstig uit verschillende plaatsen.

Lees het verhaal
...

Sharita
Apothekersassistent

Wat mij aanspreekt is de diversiteit van de verschillende taken die wij uitvoeren.

Lees het verhaal

Wil je bij ons komen werken na het lezen van deze verhalen?

Wellicht hebben wij een mooie vacature voor je

vacatures